تحلیل نامه

همه چیز قابل تحلیل است و تحلیل، وظیفه تمامی بسیجیان انقلابی و اصولگرایان اصلاح طلب

تحلیل نامه

همه چیز قابل تحلیل است و تحلیل، وظیفه تمامی بسیجیان انقلابی و اصولگرایان اصلاح طلب

تحلیل نامه

عرض سلام و خوش‌آمد

گفتمـان "ولایـت مطلقـه فقیـه" یعنی ..
اگـر مَردیـم از اصلاح سبـک زنـدگی، عـزم
در تغییر، از عمل و رسم اسلامی‌ بگوییم.
نـه شـناسـنـامـه، یـغـه، ریـش و انگشتـرِ
تمـام عقیـق‌مـان!

کاربردی حرف بزنیم ..
مُصلِحانه عمل‌گرا باشیم ..
اسلام را تکه تکه اجرا نکنیم!

#قانون‌گرایی، #عدل‌خواهی، #مطالبه‌گری
#ظلم‌ستیزی، #کارتشکیلاتی، #بصیرت‌
#اصلاح_سبک_زندگی_الزامیست.

اللهم احفظ‌ امامنـاالخامنـه‌ای
اللهم عجل لولیـک الفـرج مهدی

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

مصلحت از نگاه یک مسلمان شیعه ی انقلابیِ ولایی و یا اصلاً نه ، یک فرد آزاده ، یک نگاه ارزش گرا و آرمان گراست ؛ باید دید ارزش ها و آرمان ها چه خطوط و حدودی را برایمان مشخص میکنند تا بشود در آن خطوط و حدود تصمیم گیری مناسبی را داشت ، و اگر این حدودیات مشخص نشود ، قطعاً نتیجه ای جز افراط گرایی و غش نمودن برای هرطرفی بغیر حق و عدالت را نخواهد داشت و نخواهیم دید . فلذا با این تعریف هرچند مختصر هم میتوان پی برد که مصلحت اندیشی نتنها بد نیست ، بلکه بسیار هم مفید ، قابل تأمل و از شروط لازم است در تصمیم گیری ها .

میرسیم به مبحث عدالت و عدالت محوری ، همین ابتدا عرض شود که اعتدال به معنای عدل و عدالت نیست و نباید مفهوم اشتباه و نادرستی را برای تعریف این عبارت به کار برد چرا که عدالت یعنی هرچه را ، در جای خود و به اندازه ی صحیح به کار بردن ، درحالی که اعتدال یعنی وسط بودن ، میانه رو بودن و بین دو جبهه قرار گرفتن ، این یعنی در اعتدال امکان غش به سوی جبهه ی یزید هم ممکن است . هرچند منظور و هدف این یادداشت طعنه زدن به شعارِ دولت حاضر نبوده و صرفاً یک تحلیل جامع نامیده میشود برای تبیین صحیح این عبارت .

خب ، با تفاسیر و تعاریفی که عرض شد من باب مصلحت و  عدالت  ، باید مثلی عملی در تاریخ اسلام عنوان نمود تا اگر با شبهه ای هرچند ناخواسته ایجاد موجه شدیم ، به پاسخ مطلوب رسیده باشیم . در تاریخ اسلام یا بعبارتی در روایت صریح نقل تاریخ اسلام (فتنه جمل) بهترین گزینه برای مثال زدن هست درمورد مصلحت اندیشی ، اما یک پرسش ، آیا این حصر ، عادلانه هم بوده؟ و آیا به ادعای بعضی اگر حصر را عادلانه بنامیم ، طولانی هم بوده !؟ چون حصر اگر هم صحیح باشد به ظن بعضی باید برای مدت کوتاهی باشد و نه طولانی مدت ..

• پاسخ : اگر به تاریخ با نگاهی دقیق توجه داشته باشیم ،،
اولاً – فتنه ی جمل فتنه ی سلاح نبود ( اما به سلاح ختم شد ) ..
ثانیاً – در برخورد با رأس فتنه ، حصر ، راه علاج دیده میشود (هرچند بعضی معترض باشند) ..
ثالثاً – حصر رأس فتنه ، برخلاف ادعای بعضی در امروز، حصر طولانی مدتی بوده که به (عذرخواهی) ختم شد ..
پس چطور بعضی حصر را خلاف عدالتی میدانند که شهادت به حقانیت ، معصومیت و تراز مصلحت اندیشی اش میدهند؟

اما مصلحت اندیشی در باب فرهنگ سازی که بحث بسیار تفصیلی ست اما به جهت ذکر عنوان در فوق ، قسمتی از بیانات امام(حفظه الله) درج میشود. حضرت آقا بدرستی و موشکافانه و با درایت بسیار بر این مسئله وارد شده و بیانات بسیاری از ایشان در منابع مختلف قابل دسترسی ست . ایشان در توصیه به دانشجویان میفرمایند "اگر شما جوانان نگاه به قلّه‌های آرمانی را کنار بگذارید، برآیندِ غلطی به‌وجود خواهد آمد. برآیندِ آرمان گرایی شما و چالش مسؤولان بامصلحت ها، برآیند معتدل و مطلوبی خواهد شد؛ اما اگر شما هم دنبال مصلحت گرایی رفتید و گرایش مصلحت اندیشانه - یعنی صددرصد با واقعیتها کنار آمدن - وارد محیط فکری و روحی دانشجو و جوان شد، آن‌وقت همه چیز به‌هم میریزد و بعضی آرمانها از ریشه قطع و گم خواهد شد. دانشجویان نباید آرمان‌گرایی را رها کنند. توقّع من از شما عزیزان این است که پایه‌های معرفتی خودتان را در همه زمینه‌ها عمیق و مستحکم کنید". ( ۱۳۸۲/۰۸/۱۵ )

فذا مصلحت اندیشی و عدالت در یک راستا دیده میشود . نه متفاوت است و نه درتضاد. اما انچه امروزه بنام و با غالب نسخه ی مصلحت اندیشی سعی در دیکته نمودن مصالحه و تسامح و تساهل با فتنه و فتنه گران دارد ؛ تلاشی جز خیانت مجدد به این آرمان ها  ارزش ها و این اهلیت نیست ..
«هرچند به ظاهر واقع گرایانه ، اما سیاه نمایانه ای ست درجامه ی حقیقت» / والسلام.

← ثبت این یادداشت در پایگاه خبری - تحلیلی  www.9dey.com و www.rahkarnews.ir

  • اصولگرای اصلاح طلب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی