تحلیل نامه

همه چیز قابل تحلیل است و تحلیل، وظیفه تمامی بسیجیان انقلابی و اصولگرایان اصلاح طلب

تحلیل نامه

همه چیز قابل تحلیل است و تحلیل، وظیفه تمامی بسیجیان انقلابی و اصولگرایان اصلاح طلب

تحلیل نامه

عرض سلام و خوش‌آمد

گفتمـان "ولایـت مطلقـه فقیـه" یعنی ..
اگـر مَردیـم از اصلاح سبـک زنـدگی، عـزم
در تغییر، از عمل و رسم اسلامی‌ بگوییم.
نـه شـناسـنـامـه، یـغـه، ریـش و انگشتـرِ
تمـام عقیـق‌مـان!

کاربردی حرف بزنیم ..
مُصلِحانه عمل‌گرا باشیم ..
اسلام را تکه تکه اجرا نکنیم!

#قانون‌گرایی، #عدل‌خواهی، #مطالبه‌گری
#ظلم‌ستیزی، #کارتشکیلاتی، #بصیرت‌
#اصلاح_سبک_زندگی_الزامیست.

اللهم احفظ‌ امامنـاالخامنـه‌ای
اللهم عجل لولیـک الفـرج مهدی

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

توطئه‌ای که ناکام ماند!

پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۵۸ ب.ظ

مخالفت امام با پیشنهاد رئیس‌جمهور!

امام خمینی(ره) نخستین روز مرداد ۱۳۵۹ با پیشنهاد «ابوالحسن بنی‌صدر» رئیس‌جمهور مبنی بر نخست وزیری «سیداحمد خمینی» مخالفت کردند.

در بخشی از نامۀ امام خطاب به رئیس‌جمهور در این زمینه آمده است: «بنا ندارم اشخاص منسوب به من متصدی این امور شود. احمد، خدمتگزار ملت است و در این مرحله با آزادی بهتر می‌تواند خدمت کند.» گفتنی است بنی‌صدر در نامه‌ای به امام پیشنهاد داده بود: در اوضاع و احوال فعلی و با توجه به اینکه جامعۀ ما جامعۀ جوانی است و هیجان مثبت کار برای قرار دادن کشور در خط تولید و فعالیت، جنبۀ معنوی و هیجان‌آفرین را جنبۀ اصلی می‌گرداند، حاج احمد آقا  یکی از مناسب‌ترین اشخاص برای تصدی نخست‌وزیری است. در صورتی که موافقت فرمایید، عین صواب است.

البته این موضوع را می‌توان از منظر دیگری نیز به تحلیل نشست.

بررسی شیوۀ برخورد امام خمینی(ره) با جریانات پیش آمده از آغاز ریاست جمهوری بنی‌صدر تا زمان عزل او، حکایت از تلاش ایشان تا حدامکان برای عدم دخالت در مسائل مختلف و اختلافات موجود بود. ایشان همیشه در مسیر بی‌طرفی، عدم دخالت مستقیم در مسائلی که از سوی مسئولین قابل حل بود و همچنین واگذاری مسائل به مجلس شورای اسلامی، حرکت می‌کردند، مگر اینکه واقعاً ادامۀ روند را به سود کشور و انقلاب نمی‌دیدند.

شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که بنی‌صدر در دوران ریاست جمهوری خود با آن مواجه بود، انتخاب نخست‌وزیر بود. زمانی این مسئله برای بنی‌صدر دشوارتر می‌شد که در این انتخاب می‌بایست نظر مساعد مجلس که اکثریت آن را نمایندگان مخالف وی تشکیل می‌دادند نیز جلب می‌کرد.  از این‌رو او در ابتدا برای اینکه به گمان خود بتواند مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد، حجت‌الاسلام «سیداحمد خمینی» فرزند امام را انتخاب کرد که امام بلافاصله با این مسئله مخالفت کرده و اعلام نمودند که قصد ندارند اعضای خانواده‌شان در امور حکومتی دخالت داشته باشند. البته بنی‌صدر، بعداً جلوگیری از بروز تجربۀ اختلاف بین مصدق و کاشانی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت را در توجیه این اقدام خود بیان کرد! توجیهی که به عیان نشان می‌داد که وی خود را در مدار بالاتری می‌دید و هرگز در پیشنهاد نخست وزیری فرزند امام صداقت و خلوص نیت نداشت.

من به ضدم شناخته می‌شوم!

در هفتۀ نخست مرداد ۱۳۵۹، اعتبارنامۀ شهید دکتر «حسن آیت» در مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب نمایندگان رسید ولی چه کسانی با اعتبارنامۀ آیت مخالفت کردند؟

شهید آیت در نطق خود در جلسۀ سوم مرداد ۱۳۵۹ به این سؤال پاسخ داده و به نکتۀ جالبی اشاره می‌کند که به آن پرداخته و می‌گذریم؛ آیت می‌گوید: «روزی که احمد سلامتیان به اعتبارنامۀ من اعتراض کردند، بسیاری در داخل مجلس خندیدند ولی تعجب نکردم. خوشحال شدم برای اینکه به مصداق تعرف الاشیاء به اضدادها من به ضدم شناخته می‌شدم. کسی که خواهیم دید در جبهه ملی دوم با شاهپور بختیار و خسرو قشقایی چه در خارج و چه در داخل همکاری داشته است، کسی که در جبهۀ ملی چهارم در سال ۱۳۵۷، آن جبهۀ ملی که امام اخیراً به حدی ناراحت بودند که فرمودند بروند گم شوند. هم سخنگو بود و هم معاون و کسی که الان دفتر به اصطلاح هماهنگی رئیس‌جمهوری و مردم را تشکیل داده و سنجش افکار این دفتر اعلام کرده است که امام خمینی(ره) در بین مردم ۴۸ درصد طرفدار دارد و دیگری ۶۸ درصد.»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی