تحلیل نامه

همه چیز قابل تحلیل است و تحلیل، وظیفه تمامی بسیجیان انقلابی و اصولگرایان اصلاح طلب

تحلیل نامه

همه چیز قابل تحلیل است و تحلیل، وظیفه تمامی بسیجیان انقلابی و اصولگرایان اصلاح طلب

تحلیل نامه

عرض سلام و خوش‌آمد

گفتمـان "ولایـت مطلقـه فقیـه" یعنی ..
اگـر مَردیـم از اصلاح سبـک زنـدگی، عـزم
در تغییر، از عمل و رسم اسلامی‌ بگوییم.
نـه شـناسـنـامـه، یـغـه، ریـش و انگشتـرِ
تمـام عقیـق‌مـان!

کاربردی حرف بزنیم ..
مُصلِحانه عمل‌گرا باشیم ..
اسلام را تکه تکه اجرا نکنیم!

#قانون‌گرایی، #عدل‌خواهی، #مطالبه‌گری
#ظلم‌ستیزی، #کارتشکیلاتی، #بصیرت‌
#اصلاح_سبک_زندگی_الزامیست.

اللهم احفظ‌ امامنـاالخامنـه‌ای
اللهم عجل لولیـک الفـرج مهدی

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

آنها که آرمان و اصول را نمیخواستند !!

جمعه, ۱۹ دی ۱۳۹۳، ۰۲:۴۸ ق.ظ

خاطرات سال 88 بخیر ، البته تمام خاطرات آن روزها که شیرین نبود، پس بهتر است بگوییم خاطرات حماسه 9 دی بخیر. خاطراتی که بروایتی قرار بود 8 دی ماه همان سال حماسه ساز باشد که براساس صلاح دید بزرگان به 9 دی ماه 88 مبدل شد. گاهی باید این ماجراها دوباره و دوباره بازخوانی شود ، خب ، بازخوانی که نباید تنها محدود به مناسبات مرتبط باشد .

  • اصولگرای اصلاح طلب

داستان امروز دولت حاضر ، قطعاً بی شباهت با شرایط موجود در دوران اصلاحات و اگر بنا به حقانیت باشد ، به دولت سازندگی نیست . قصد بر این هست تا در این یادداشت کمی درمورد عبارات و عناوینی که جناب روحانی ارائه فرمودند در نخستین همایش اقتصاد ایران ، تحلیلی در هرچند ساده و بسیار کلی ارائه کنیم ، تا شاید بعدها اگر کسی مثل امروز ، از ضعف های دوران اصلاحات ، قبلتر و یا بعدترش حرفی زد ، متهم به متوهم بودن نشود . این برچسب هایی که نثار منتقدین میشود ، این مورد خطاب قرار گرفتن های امروز ، این تهدید شدن و توقیف شدن ها ، همگی خاطره است و خاطره خواهد شد ، اما .. بماند .

خب ، امروز دوشنبه – 15 دی ماه یک هزار و سیصد و نود سه ؛ یک روز پس از ایراد سخنرانیِ رئیس جمهور بسیار محترم کشورمان یعنی ، جناب روحانی ست. یک روز پس از ایراد سخنرانی در نخستین همایش اقتصاد ایران. در متن بیانات جناب روحانی چند نکته مطرح شدکه به اختصار تحلیل خواهد شد – ان شاءالله. (البته قضاوت تنها با مخاطبین خواهد بود)

جناب روحانی فرمودند " اقتصاد ما در یک مقطع به دنبال خوددرمانی بود، یک عده در اتاقی بودند و از داروهای موجود در آن اتاق استفاده می‌کردند."
به نظر بنده ، منظور جناب روحانی دولت نهم و دهم بوده چراکه اگر غیراز این گمان را داشته باشیم ، نتیجه اش با جمله ای که ایشان فرمودند در ابتدای حرکتِ کاروان دولت یازدهم در تناقض خواهد بود ، ایشان در ابتدای شروع دولت یازدهم بصراحت فرمودند که روش و مسیرشان ، همان مسیر و روش دولت سازندگی خواهد بود که این مسئله ، جای تأمل بسیاری را هم فراهم خواهد نمود که در این صورت ، جناب روحانی میشود ادامه دهنده ی مسیرِ اصلاحات ، البته با شعار اعتدال و تدبیر و امیدی که همیشه مدنظرشان بوده و هست . خب جناب روحانی نفرمودند که داروهای موجود در آن اتاق چه بود و این که راه حل قعلی یا بعبارتی داروهای موجود فعلی ، چه داروهایی ست تا بتواند قدرت مقابله با این بیماری را داشته باشد؟ ..
آیا داروی موجود همان نتیجه ی مذاکرات است ؟

  • اصولگرای اصلاح طلب

چگونه فرزندمان را هدایت کنیم (فرصت یا تهدید)؟

پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۴۰ ب.ظ

بَادِرُوا اَحدَاثَکُم بِالحَدِیثِ قَبلَ اَن تَسبِقَکُم اِلَیهِم المُرجِئَةُ « فروع کافی، ج2، ص94 »

پیرو مطلب قبل که میتوانید آن را در اینجا مطالعه بفرمایید ، نتیجه ی تحلیل قبل آن شد که اصلی ترین ادله درمورد اعتیاد جوان به فضای مجازی و بالاخص روی آوردن به شبکه های اجتماعی ، نه فساد طلبی جوان هست و اینکه فرد مشتاق به این نوع فضاهاست ؛ پس دلیل اصلی چه بود ؟ مهم ترین استدلال عقلانی مسئله ی آسایش طلبی و آسایش خواهی ست. مسئله ای که کمتر خانواده ای این روز ها به فکر آن است و تنها دغدغه ی والدین کسب پول است و پول و همچنان پول .

روایت فوق از امام صادق(علیه السلام) است که به جمیل بن درّاج چنین میفرمایند " فرزندانتان را با کلام [ما] آشنا کنید پیش از آن که مرجئه [و دیگر فرقه های منحرف عقیدتی [بر شما سبقت بگیرند [ و آنان را منحرف سازند] " . خب این روایت ها به چه علت مطرح میشوند و چرا اصلاً چنین دسته رواتی را نادیده می گیریم و یا اصلاً تحقیقی در چنین ابوابی نداریم ؟ پاسخ اینجاست که ما مسیر را اشتباه آمده ایم ، خانواده ستون خلقت است ، نه وسیله ای برای تشکیل اجتماع و زندگی برای مدتی در کنار هم .

  • اصولگرای اصلاح طلب

مرگ بر چنین وحدتی که شعارش را می دهند ‼

پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۳، ۰۸:۱۸ ق.ظ

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً * وَ داعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً» «احزاب /45-46»

برخی مدعیان طوری حرف از وحدت می زنند ، که مسئله ی وحدت یک مسئله ی نهایی و بعنوان یک هدف معنا شده. بعضی چنان از کلیدواژه ی وحدت نام می برندکه انگار وحدت یکی از آرمان ها و غایت انتظار اسلام است در جهان ماده . چنان میگویند وحدت که وقتی پای حرف هاشان می نشینید ، گمان میبرید که آنها پیامبری جدید و نازل شده از جانب خدا هستند. ابتدا میگویند وحدت درون فرقه ها ، بعد میگویند وحدت میان مذاهب ، بعد هم وحدت ادیان توحیدی و بعد وحدت تمام ادیان ، حالا کدام ادیان ؟ بماند ، هنوز مانده این وحدت ها ، و در نهایت هم میرسیم به پذیرش حقوق بی بشر یعنی پذیرش حقوق یهود ، حقوق یهود هم نه حتی ، بلکه پذیرش حقوق صهیونیست ؛ و حتی فراتر از صهیونیست ، صهیونسیم بین الملل.

می گوییم این وحدت از ابتدا غلط است ، میگویند چرا ؟ آنچنان موضع میگیرندکه انگار خلاف کلام خدا حرف زدی ، چنان آیه و روایت و حدیث ضعیف و جعلی برایت ردیف میشود که واقعاً گمان میبری نکند به افراطی گری رفته ای ، نه اسلام حقیقی . اما واقعاً آیا افراطی شده ایم ؟ آیا واقعاً همانی هستیم که آنها میگویند ؟ آیا تشیع مقصر است که وحدت محقق نمیشود ؟ به شکلی با چهره ی مذهبی وارد ماجرا میشوند که اگر دقت نباشد ، فکر میکنی با آیت اللهی ، مرجعی یا حداقل مجتهدی درحال گفتگو هستی و اینجا تنها اوست که دیکته میکند و شما فقط باید گوش کنید و تأیید .

میگویند چرا عمرکشان میگیرید ؟ چرا میگویید که خلفیه ی دوم قاتل خانم زهرا(س) است و .. چرا میگویید این حقائق را؟ هرچه میگوییم ، ما هم مقید به وحدت هستیم ، ما هم سب و لعن علنی را حرام میدانیم ، ماهم توهین به خلفا را نهی میکنیم ، ما هم توهین به همسران پیامبر(ص) را قبول نداریم ، ما هم نمی پسندیم که به ارزشهای برادران اهل تسنن توهین و بی حرمتی شود ، ماهم دلمان نمیخواهد تفرقه حاکم باشد و برادر کشی ، اما انگار و اینطور که پیداست ، نه ، ما همچنان تندرو هستیم و اینها مقلدین و مقیدین واقعی به اصل وحدت .

  • اصولگرای اصلاح طلب

چرایی اعتیاد به شبکه اجتماعی ؟

سه شنبه, ۹ دی ۱۳۹۳، ۰۱:۴۹ ق.ظ

امام خامنه ای مدظله العالی : اگر در جامعه‌ای خانواده مستحکم شد و زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کردند و با هم اخلاق خوش داشته و سازگاری نمودند و با همکاری هم مشکلات را بر طرف نموده و فرزندان را تربیت کردند، جامعه‌ای که این طور خانواده‌ها را داشته باشد، به صلاح خواهد رسید و نجات پیدا خواهد کرد و اگر مصلحی در جامعه باشد می‌تواند این طور جوامع را اصلاح نماید. اگر خانواده‌ای نبود، بزرگترین مصلحین هم بیایند نمی‌توانند جامعه را اصلاح کنند.«14/06/1372»

همیشه میگویند ، این همه پول برای اینترنت! چه عایدت شده ؟ از پای رایانه بلند شو ، بیا ناهار ، بیا شام سرد شد و ..
همیشه شاکی اند که چرا نوجوان و جوان هاشان در این حد وحشتناک به سراغ اینترنت میروند .
سرشان دائماً در گوشی ، تبلت ، لپ تاپ و رایانه است و از راه وایرلس ارتزاق میکنند و البته در پس آن از جمع خانوادگی گریزان اند .
همیشه والدین ناراحت اند و دائماً میگویند ما دیگر خسته شده ایم و نمیدانیم که باید چه کنیم .سیم را قطع میکنیم ، قهر میکند و پرخاشگر میشود ؛ هزینه ی شارژ را نمی دهیم میرود پیِ کافی نت ، هزینه اش هم از مصرف خانگی قطعاً بیشتر میشود و این یعنی این روش هم موفقیت آمیز نبوده . رایانه را خاموش میکنیم وای فای گوشی فعال میشود و اون همچنان هم علی رغم تمام اقدامات متصل است .

خب برای پاسخ به این مشکل و ارائه راه حل در حدی که بشود تا هم عملی باشد و هم تأثیر گذار ، باید دید اصلاً چرا جوان به این گرایش دارد که دائماً در فضای مجازی باشد؟ و البته چرا فراری از فضا و محیط خانوادگی؟ چرا این انگیزه و اشتیاق برای حضور در میان خانواده نیست؟ اما جواب ..

  • اصولگرای اصلاح طلب

امام خامنه ای (مدظله العالی) : چیزی که امام حسن مجتبی علیه‌السّلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند. چیزی که فتنه خوارج را به‌وجود آورد و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام را آن‌طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن‌گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود و اِلّا همه مردم که بی دین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن میانداخت؛ فوراً این شایعه همه جا پخش میشد و همه آن را قبول میکردند. «12/08/1372»

چگونه می شود که تنها پس از گذشت سی و چند سال از گذر انقلاب اسلامی ، باید حرف از تحلیل شناسی زد ؛ در ابتدا قسمتی از بیانات امام خامنه ای حفظه الله جهت یادآوری این مبحث ارائه شد تا بدانیم که این کلیدواژه و این مسئله جزئی از موارد روشنگری و محور اساسی منطق انقلاب اسلامی بوده ، هست و خواهد بود . چراکه انقلاب اسلامی از ابتدا،یعنی از زمانی که اولین جرقه های انقلاب زده میشد و این مسئله مطرح ،بامحوریت روشنگری و تحلیل مسائل روز انجام میشده. مسائلی همچون اخبار عادی روزانه ، اقدامات شاه درخصوص فعالیت های ارزشی و تحلیل مبانی اسلامی درخصوص مقابله با استکبار و عدم پذیرش طاغوت بعنوان یک حاکم بر امت و جامعه اسلامی .

  • اصولگرای اصلاح طلب

این اسلامی سازی دانشگاه ها چه شد ؟!

سه شنبه, ۲ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶ ب.ظ

این یادداشت نه یک متن تحلیلی قرار است باشد و نه یک نگاه جامعه شناختی ، تنها یک ثبت واقعه ای شاید و تمام .امروز سه شنبه 2 دی ماه است و امسال سال 1393 ، رئیس دولتمان جناب حجت الاسلام روحانی ست یازدهمین نماینده ی ملت ایران در مقام ریاست جمهوری ایران اسلامی ملقب به قوه اجرایی .خب معرفی کافی ست ،موضوع این متن هم باشد به عهده ی خودتان ، تا انتخاب کنید .
نمیدانم بدون پرداختن به گذشته هم میشود ثبت واقعه ی امروز گفت و نتیجه ای عادلانه گرفت و صحیح ، یا نه . از سال 57 تا به حال 15 وزیر علوم آمدند و رفتند. اولین وزیر علوم کشورمان اگر اشتباهی نکرده باشم جناب علی شریعتمدار بودند که تنها یک سال برسر کار مانده بودند و آخرین این بزرگ مردان هم جناب دکتر محمد فرهادی هستند که به تازگی به این سمت منصوب شدند .

شاید خارج از لطف نباشد اگر بدانیم حضرت آقا اولین بیانات خود من باب مسئله ی «دانشگاه اسلامی» را در سال 64 یعنی در زمان جناب ایرج فاضل و پس از آن جناب محمد فرهادی ایراد فرمودند و در آن زمان عنوان شد " اگر بعد از همه‌ی این ماجراها یکهو این ملت ببیند که دانشگاهش، محل پرورش انسانهای اداره‌کننده‌ی کشور در آینده‌اش، جهت این انقلاب و این آرمانها و این اسلامها را ندارد، این‌که نقض غرض است. این‌که قابل قبول نیست، قابل تَوَفُّه نیست، طبیعی است که دانشگاه انقلاب و دانشگاه جامعه‌ی اسلامی باید همان جهت‌گیریها را و همان هدفها را داشته باشد/«1364/09/26»" و با چنین منطق و ادبیاتی شعار اسلامی سازی دانشگاه ها مطرح و همینطور موضوع وحدت حوزه و دانشگاه عنوان شد. اما آیا تنها همان یک سخنرانی ایراد شده است؟

  • اصولگرای اصلاح طلب

دوست اجتماعی در قرآن !؟

سه شنبه, ۲ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۱۰ ب.ظ

الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ ۖ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ حِلٌّ لَّکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلٌّ لَّهُمْ ۖ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ
إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ وَلَا مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ ۗ وَمَن یَکْفُرْ بِالْإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ ﴿سوره مائده/آیه5﴾

امروز چیزهاى پاکیزه براى شما حلال شده، و طعام کسانى که اهل کتابند براى شما حلال، و طعام شما براى آنان حلال است. و [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاکدامن از مسلمان، و زنان پاکدامن از کسانى که پیش از شما کتاب [آسمانى‌] به آنان داده شده، به شرط آنکه مَهرهایشان را به ایشان بدهید، در حالى که خود پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانى دوست خود بگیرید. و هر کس در ایمان خود شکّ کند، قطعاً عملش تباه شده، و در آخرت از زیانکاران است.

قطعاً شنیده ایم و میدانید که این روزها ، یک منطق جدید در عرفِ ارزشی جایگزین شده تا بتواند روابط را کمی آسانتر نشان بدهد ؛ و نه آنقدر متحجرانه از دید اسلام شیعی ، اسلامی ولایی وبعبارتی اسلامِ آنها که میگویند ، رابطه باید کنترل شده باشد. چگونه بدین جا رسیده ایم که لازمه ی انجام تمام مراحل اداری و غیر اداری مستلزم داشتن رابطه ای ست با نامحرم ؟ اگر منشی بخواهند باید خانم باشد و ترجیحاً البته مجرد ، اگر مدیر پروژه بخواهند ، اگر بازرس بخواهند ، اگر جوشکار بخواهند ، اگر اپراتور بخواهند ، اگر تبلیغاتی باشد ، اگر فیلم و سریالی  اگر و اگر و همچنان این اگرها ادامه دارد تا بی تنهایتِ نامعلوم.

  • اصولگرای اصلاح طلب

جب بوش یا هیلاری کلینتون .. !؟

سه شنبه, ۲ دی ۱۳۹۳، ۰۲:۵۴ ق.ظ

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ الْکُفَّارَ أَوْلِیاء «سوره مائده/آیه57» 

اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، افرادى که آئین شما را به باد استهزاء و بازى مى‌‏گیرند، از اهل کتاب و مشرکان، دوست و تکیه‌‏گاه خود انتخاب نکنید.

این مرتبه هم صدای پای انتخابات در امریکا ، هرچند آهسته اما بگوش میرسد و جالب اینجاست که افرادی پا به عرصه نامزدی برای تصدی این مقام بر آمده اند ، که موضوعی داغ میتواند باشد برای تحریر این یادداشت که هرچند اندک اما لاقل ، تا بتوانیم اندک و انگشت شمار از هزاران هشدارِ موجود را ارائه دهیم و به عموم برسد تا نشود آن زمانی که ، مثل بعضی در آن سال های قبل،مدعی بودند رئیس جمهوری انتخاب شده در امریکا ،از لحاظ منطق بسیار معتدل تر از قبلی هاست ومیشود با او از درب مذاکرات و گفتمان وارد شد ؛ حال آنکه نتایج آن همه خوش بینی نسبت به این رئیس جمهور را درحال درکیم .

جب بوش ، شاید از نام خانوادگی اش قابل شناخت باشد ؛ چراکه پدر و برادرش خوب جهان بین الملل و فاقد تروریستی ساخته اند برای جهان هستی ، جهانی پر از صلح ، دوستی ، عشق ، مهر و محبت و البته جهانی بدون حضور تروریست . بله ، ایشان فرزند دوم جرج هربرت واکر بوش و برادر کوچک تر رئیس جمهور سابق این کشور ، یعنی جورج دبلیو بوش می باشند. و البته نباید فراموش شود که ایشان از نظر حزب ، در دسته ی جمهوری خواهان بوده و بسیار محافظه کار اند همچون دیگر بوش ها.

  • اصولگرای اصلاح طلب

" این انتخابات، عزیزان من! برای دشمنان شما یک زلزله‌ی سیاسی بود؛ برای دوستان شما در اکناف عالم یک جشن واقعی بود؛ یک جشن تاریخی بود. در سی سالگی انقلاب این جور مردم بیایند نسبت به این نظام و این انقلاب و آن امام بزرگوار اظهار وفاداری کنند! این یک جنبش عمومی و مردمی بود برای تجدید پیمان با امام و با شهدا؛ و برای نظام جمهوری اسلامی یک نفس تازه کردن، یک حرکت از نو، یک فرصت بزرگ. این انتخابات، مردمسالاری دینی را به رخ همه‌ی مردم عالم کشید. همه‌ی کسانی که بدخواه نظام جمهوری اسلامی هستند، دیدند مردمسالاری دینی یعنی چه. این یک راه سوم است. در مقابل دیکتاتوری‌ها و نظامهای مستبد از یک طرف، و دموکراسی‌های دور از معنویت و دین از یک طرف دیگر، این مردمسالاری دینی است؛ این است که دلهای مردم را مجذوب میکند و آنها را به وسط صحنه میکشاند. این، امتحان خودش را داد. این یک نکته درباره‌ی این انتخابات" امام خامنه ای مدظله العالی (29/03/1388)

این یادداشت به جهت مناسبت نهم دی ماه یعنی روزِ خلق حماسه ی 9 دی که مظهر مردمسالاری دینی بود به قلم تحریر در می آید چراکه مروری شود آن روزهای پر التهاب تا درسی باشد از تاریخ ، هم به دلیل تبیین و شناخت دوست از دشمن و هم به جهتِ ایجاد انگیزش برای ثبات نیروی بیشتر در عظم و اراده تا رسیدن به مقصد و آرمانِ مدنظر یعنی احیای تمدن اسلامی.

باید از حماسه ی 9 دی چه درسی گرفت یا بعبارتی پیام صحیح حماسه ی 9 دی را باید چه کسانی یا چه گروه ، جناح یا جبهه ای دریافت نماید تا مثل همیشه دچار تحلیل غلط نشود ؟ چراکه هنوز یادمان نرفته عده ای درآن روزها به نام قانون برعلیه قانون شوریدند و جالب تر آنکه در هر بیانیه حرفی از احقاق حق برای مظلومین از ظالمان قابل مشاهده بود ؛ حال آنکه این روزها حتماً مصاحبه ی عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامی یعنی جناب آقای یحیی آل اسحاق با خبرگزاری تسنیم را خوانده اید که ایشان با صراحت فرمودند " وقتی به موسوی گفتم: اینطوری که مشخص است فضای امن ضربه میخورد و شما این کارها را نکنید که ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد شود ، موسوی گفت: من قبول دارم که ضربه بزرگی به کشور وارد میشود."
خب این به چه معناست ؟ البته این تنها بخش کوچکی از منتشر شده های اعتراف شخص ایشان است که عمومی شده در رسانه ها.

  • اصولگرای اصلاح طلب