مگر ولی فقیه معصوم است؟ چرا تبعیت تام ..؟
سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۰۲ ق.ظ
← چرا باید از ولی فقیه تبعیتی تام نمود؟
یکی از دلایل تبعیت از مقام ولایت فقیه، حدیث مقبوله عمربن حنظله است که مورد قبول علما و فقها می باشد. در این حدیث ، امام صادق در مورد متابعت از فقیه جامع الشرائط می فرمایند: یعنی :من او (فقیه جامع الشرائط) را حاکم شما قرار دادم ، هنگامی که او طبق حکم ما ، حکم کرد ، ولی حکم او پذیرفته نشد ، قطعاً حکم خدا سبک شمرده شده است ، و ما را رد کرده است ، آن کس که ما را رد کند خدا را رد کرده و چنین کسی در مرز شرک به خدا است.فانی قد جعلته علیکم حاکماً، فاذا احکم بحکمنا فلم یقبله منه فانما استخف بحکم الله، و علینا رد والراد علینا الراد علی الله ، و هو علی حد الشرک بالله
[وسائل الشیعه، ج18، ص98]
دلیل دوم تبعیت از مقام ولایت فقیه، خارج از مبحثت حدیث و روایات، یک اصل کاملاً عقلانی است که اعتراف میکند وقتی در مسئله ای علم کاملی نداریم و محتاج به نظر و ایراد یک (عالم) مسلط بر مبحث هستیم، باید به آن عالم رجوع نمود؛ شاید آن عالم در نظر اشتباهاتی را نیز داشته باشد اما بجهت مدرک، اعتماد میشود به نظر آن عالم؛ (مثلاً دکتر). خب ولی فقیه زمان چنین شرایطی را داراست در امورِ حکومتی؛ و طبق همین اصل عقلانی، باید به عالم در مباحث حکومتی رجوع نمود. اما درمورد تام بودن چنین تبعیتی، باید تصریح نمود که تبعیت نام برده، یک تقلید جاهلانه نبوده و ایضاً مکتب ولایت مخالف چنین تبعیتی نیز می باشد؛ تام بودن تبعیت در مکتب ولایت، یک ولایتمداریِ کاملاً عقلانی است و برگرفته از مبانی یک منطق حتی تجربی.
← مگر او (ولی فقیه) معصوم و بی خطاست؟
خیر، ولی فقیه معصوم نیست/
اما بهتر نیست تا مروری بر شرایط یک ولی فقیه داشته باشیم.؟
در اصل یکصد و نهم قانون اساسى جمهورى اسلامى به سه شرط اشاره شده است:
1. صلاحیت علمى لازم براى افتاء در ابواب مختلف فقه.
2. عدالت و تقواى لازم براى رهبرى امّت اسلام.
3. بینش صحیح سیاسى و اجتماعى، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى براى رهبرى.
• بند اوّل این اصل ناظر به اجتهاد مطلق است. از اینرو، بر تحقق صلاحیت علمى رهبر براى افتاء در ابواب مختلف فقه و نه یک باب خاص، تصریح میکند.
• بند دوم ناظر به عدالت رهبر است و چون براى عدالت مراتبى را میتوان تصور کرد، در این عبارت به وجود عدالتى که براى رهبرى امّت اسلام لازم است، تأکید شده است.
• در بند سوم کفایت رهبر توضیح داده شده و با تعابیر «بینش صحیح سیاسى و اجتماعى، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى براى رهبرى» به بایستههاى نظرى و عملى اداره جامعه اشاره شده است.
▐امام خمینی (ره)
اینهایی که می گویند؛ «دیکتاتوری »، اسلام را نمی فهمند چی هست. فقیه اسلام را نمی دانند، خیال می کنند ما هر فقیه، هر فقیه هرچه فاسد باشد، این حکومت، فقیه اگر پایش را این طور بگذارد. اگر یک گناه صغیره هم بکند، از لایت ساقط است.
[صحفیه نور، ج 11، ص 38]
#نتیجه : ولی فقیه معصوم نیست، اما معصومیت در ظل (عصمت در سایه) را داراست. چراکه طبق بیانات امام خمینی(ره)، حتی مجاز نخواهد بود به انجام یک گناه صغیره؛
▐▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬ به قلم : محمدکمیل قبادی