تحلیل نامه

همه چیز قابل تحلیل است و تحلیل، وظیفه تمامی بسیجیان انقلابی و اصولگرایان اصلاح طلب

تحلیل نامه

همه چیز قابل تحلیل است و تحلیل، وظیفه تمامی بسیجیان انقلابی و اصولگرایان اصلاح طلب

تحلیل نامه

عرض سلام و خوش‌آمد

گفتمـان "ولایـت مطلقـه فقیـه" یعنی ..
اگـر مَردیـم از اصلاح سبـک زنـدگی، عـزم
در تغییر، از عمل و رسم اسلامی‌ بگوییم.
نـه شـناسـنـامـه، یـغـه، ریـش و انگشتـرِ
تمـام عقیـق‌مـان!

کاربردی حرف بزنیم ..
مُصلِحانه عمل‌گرا باشیم ..
اسلام را تکه تکه اجرا نکنیم!

#قانون‌گرایی، #عدل‌خواهی، #مطالبه‌گری
#ظلم‌ستیزی، #کارتشکیلاتی، #بصیرت‌
#اصلاح_سبک_زندگی_الزامیست.

اللهم احفظ‌ امامنـاالخامنـه‌ای
اللهم عجل لولیـک الفـرج مهدی

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

مفهوم در رأس امور بودن مجلس

يكشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۱ ب.ظ

در صورت داشتن آگاهی از این موارد و ایضاً وجود اعتقاد و التزام عملی به این چهار خصیصه، می توان به درک صحیحی از مفهوم رأس بودن این نهاد قانونگذار رسید.

1- جایگاه حقوقی و میزان اثربخشی مجلس در شالکه نظام جمهوری اسلامی؛

در نخستین مؤلفه از درک صحیح مفهوم در رأس امور بودن مجلس، باید به جایگاه حقوقی این نهاد پرداخت. مجلس، بصورت کلی رکن اصلی نهاد قانونگذار در نظام جمهوری اسلامی ایران است که در آن نمایندگان ملت به طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب خواهند شد.(3) به موجب متن قانون(4) مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند؛ پس از تصویب قانون مدنظر و مترتب شدن اعتبار مالی و پس از ابلاغ، بصورت رسمی نهاد مجری موظف خواهد بود به اجرای دقیق آن قانون؛ لذا اهمیت حقوقی این نهاد قانونگذار در شاکله نظام جمهوری اسلامی از حیث مورد بررسی و تأیید خواهد بود که به موجب اختیارات و حدود تعریف شده، و در قالب چارچوب سیاست های کلی نظام، هدایت کلان بسیاری از سیاست ها در خصوص اجرا به عهده‌ی نمایندگان منتخب ملت و در نگاه کلی، خانه ملت خواهد بود.

• اهمیت مجلس و مصوبات آن از دیدگاه امام خمینی(ره): "... و من تکرار می‌کنم مجلس بالا‌ترین مقام است در این مملکت. مجلس اگر رأی داد و شورای نگهبان هم آن رأی را پذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی‌گویم رأی خودش را نگوید؛ بگوید؛ رأی خودش را بگوید؛ اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است، و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد." (5)

2- ویژگی هر یک اعضای منتخب ملت در این نهاد عالی؛

دومین مؤلفه از دلایل رأس امور بودن مجلس، قطعاً با ویژگی خاص منتخبین ملت مرتبط خواهد بود و این یعنی باید درک درستی از چیستی شاخص های مدنظر جهت حضور؛ چگونگی نحوه ورود به عرصه انتخابات و حضور در چنین نهادی مهم را در ذهن مورد حلاجی و بررسی قرارداد و پرسید که آیا نحوه ورود به این عرصه فرمایشی ست! یا براساس ضوابط و با معیار تخصص گرایی.

درمورد پاسخ به چیستی شاخص های مدنظر جهت حضور، افزون بر شاخص هایی چون اعتقاد، ایمان، صداقت، تقوا و کاردانی، به موجب متن قانون(6) باید براساس موارد مطالبه شده، مورد تأیید مرجع ناظر واقع شده و در این مقطع احراز صلاحیت را کسب نمایند. لذا براساس ساز و کاری قانونی و با شرایطی اینچنین سختگیرانه - به موجب حساسیت مقام نمایندگی و اهمیت نهاد مجلس – افراد بی هیچ شائبه‌ فی ما بین عملکرد فرمایشی و یا بر مدار ضابطه، کاملاً قانونی و براساس قواعد وضع شده [به شرط پذیرش توسط مردم]، امانتدار کرسی بهارستان خواهند بود.

• اهمیت حضور نماینده‌ای صالح در مجلس از دیدگاه امام خمینی(ره): "... و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می‌خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته، به مجلس راه یابد." (7)

  

3- اهم وظایف تعریف شده برای یک نماینده در خانه ملت؛

مؤلفه سوم از چهار شاخص مدنظر، متوجه است بر مبحث وظایف یک نماینده در مقام یک منتخب ملت و مؤثر بر قانونگذاری و نظارت بر اجرا. در بُعد قانونگذاری "هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید." (8) براساس این اصل از قانون اساسی، در خصوص سیاست های کلان جمهوری اسلامی در باب مسائل داخلی و خارجی، نمایندگان در کنار دارا بودن از حق مداخله در مسائل داخلی و خارجی، موظف اند بر مسئولیت پذیری درمورد قوانین وضع شده درخصوص آن مسائل؛ چه آنکه مداخله نموده و یا ننموده باشند. یکی از وظایف بسیار مهم نمایندگان مجلس، توانایی در مواردی‌ست که لازم می دانند هیات وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، و در صورت عدم رأی اعتماد به وزیر و یا هیأت وزیران مورد استیضاح، اقدام به عزل نمایند (قسمتی از اصل89 قانون اساسی)؛ در بُعد نظارتی مجلس اهمیت تا بدان جایی‌ متصور است که "هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قضاییه داشته باشد، می تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند." (9)

• اهم وظایف مجلس از دیدگاه امام خمینی(ره): "مجلس شورای اسلامی مجلس مشورت است، مجلسی است که باید متفکرین، آقایان، مسائلی که مایحتاج ملت است و کشور است در میان بگذارند و با هم مشورت کنند. مباحثه کنند فقط آن چیزهایی که مربوط به ملت است و به اسلام./ ... مجلس شورای اسلامی که شما آقایان وکیل هستید از طرف ملت برای خدمت در آن بنگاه، باید آنکه دلخواه ملت است در آنجا طرح بشود. و آنچه دلخواه اسلام است بحث و مشورت بشود. و به ترتیبی که مقرر است تصویب بشود و همه چیزش اسلامی باشد." (10)

4- چرایی لزوم وقوع چنین نهادی در نظام اسلامی؛

مردم سالاری دینی؛ اصطلاحی که متفاوت است با دموکراسی اسلامی و شاید یکی از نقاط عطف عملگرایی به این اصطلاح در حضور نهادی قانونگذار است که متشکل است از نمایندگانی که در بُعد تخصص و دغدغه مندی، اصلح ترین خواهند بود و از منظر مردم‌سالاری دارای مقبولیتی حداکثری. به موجب وقوع مجلسی متخصص و کارآمد و نه فرمایشی در نظام اسلامی – براساس متن قسم نامه مجلس – نمایندگان ملت در درون خانه ملت متضمن و موظف به رعایت مشی ذیل خواهند بود. ارزش و اهمیت مجلس – به غیر از بُعد تخصصی – از این حیث مورد اعتبار است که متحمّل ودیعه ای‌ست از جانب ملت و نهادی‌ست مورد اعتماد که متشکل است از حاصل مشارکتی حداکثری و انتخابی بصورت مستقیم.

• در متن سوگند نامه آمده است : "من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مدنظر داشته باشم."

لذا براساس آنچه طرح و مورد بررسی واقع شد، مجلس در رأس امور است چراکه منتسب است به ملت و برآمده از مردم سالاری دینی؛در رأس امور است چراکه قلب نظام اسلامی ست در مقام قانونگذاری و در رأس امور است چراکه موجب تقویت اتحاد ملی ست و هدایتگر در مسیری صحیح با محوریت افقی برآمده از آرمان های ناب مکتب ولایت و نظام اسلامی. باید درنظر داشت که مجلس در رأس امور است و قطعاً مورد هجوم فتنه ها و در شرایط فعلی آسیب پذیر در خصوص جریان #نفوذ  و فتنه اکبر!

• نظر امام خمینی(ره) درخصوص تأیید مجلس: "... من قبلاً از آقایانی که زحمت دادم معذرت می‌خواهم، لکن بعض مسائل هست که موجب شد من به خدمت آقایان برسم و آن چیزی که تکلیفم هست، عرض کنم. اولاً که هیچ نگرانی‌ای در این مسائل نیست و من تأیید می‌کنم مجلس را و همیشه سفارش می‌کنم به ملت که مجلس را باید تأیید کنند. و مجلس از ارگانهایی است که لازم است بر همه ما که او را تأیید کنیم. و هیچ کس حق ندارد که راجع به مجلس جسارتی بکند، و مجلس حقش است که موافق و مخالف داشته باشد و ممتنع، و یک مسئله‌ای است که همیشه باید در مجلس باشد و این امری است که گذشت و در او هیچ صحبتی نیست." (11)

أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ ﴿الأنبیاء: ١٠٥﴾
البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد.

 

 

 

 ◘ منابع:

01)  صحیفه امام، ج ۱۷، ص: ۲۴۶

02)  صحیفه امام، ج ۱۴، ص: ۳۷۱

03)  اصل 62 قانون اساسی

04)  اصل 71 قانون اساسی

05)  صحیفه امام، ج ۱۴، ص: ۳۷۱

06)  ماده ‌‌٢٨ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

07)  صحیفه امام، ج ۲۱، ص: ۴۲۱

08)  اصل 84 قانون اساسی

09)  اصل 90 قانون اساسی

10)  صحیفه امام، ج ۱۲، ص: ۳۴۵

11)  صحیفه امام، ج ۱۹، ص: ۳۹۷

*)    مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 

*)    مجلس شورای اسلامی در نگاه امام خمینی(ره)

انتهای یادداشت/

نظرات (۱)

  • مهدی ابوفاطمه
  • لایک
    اهل تبادل لینک هستید
    پاسخ:
    سلام بزرگوار/ سپاس از تأیید/ بفرمایید با چه عنوانی لینک رو ثبت کنم؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی